Abt Audi R8 V10


abt_r8_schwarz_front_kl
Vi har haft ett längre uppehåll på grund av annat jobb och sedermera den svenska sommaren. Vi ska däremot försöka trappa upp inom den närmsta tiden för att åtminstone kunna erbjua nyhetsuppdateringar ett par gånger i veckan.

Vi kickar därmed igång med ett mindre inlägg om Audis uppdaterade R8. När Audi först släppte R8:an var det lite blandade åsikter, överlag positiva då det är en fantastisk bil, men att det var lite klent att erbjuda ett enda motoralternativ på 420 hk, vilket en del såg som lite för lite för denna bil. Men Audi, som rutinerad biltillverkare lyssnade och ett par år senare kom en uppdaterad version, Audi R8 V10. En 5.2 liters FSI-motor som fått 105 extra hästkrafter som med andra ord ger en total effekt på 525 hk.


Inte den första tuningen, men tillika ett gott alternativ av det som finns på marknaden är tuningbolaget Abt Sportline:s nyutkomna variant av R8:an. Under huven har ytterligare pollar kommit till och totaleffekten landar på 600 hk. 0-100 km/h har finslipats från 3.9 till 3.8 sekunder. Vidare har topphastigheten ökat från 315 km/h till 322 km/h. Det finns säkert en del som undrar varför man nu vill kosta på pengar för att öka prestandan så marginellt, och svaret är väl att det alltid finns de som inte är ”nöjda”, även om det inte är det mest förnuftiga. Ett praktexempel är exempelvis Porsche Cayenne Turbo och den totalt onödiga Turbo S-varianten.

Hur som helst, även om justeringarna under huven kan tyckas marginella så har det exteriöra fått sig ett större lyft. Som tidigare nämnt är vi inte de som överlag gillar överdriva justeringar exteriört sett, men i detta fall får vi ändå backa och säga att de gjort ett bra jobb, även om vi föredrar fabriksutseendet. Vilka är då de nya dragen? Jo, en agressivare nos som fått lite större luftintag, Abt:s egna fälgar, lite moddade ”sidogälar” och ett bakparti som av någon anledning mer för tankarna till en hottad TT, kanske på grund av att det i denna vinkel ser lite rundare och mjukare ut baktill, vilket som, en bakvinge för att hålla bilen på banan och en liten omjustering av avgasrören.

Några prisuppgifter har vi dessvärre inte kommit över, men genom att kontakta Abt så kan ni nog snabbt få offert på tuningförslag.


Källa: Abt Press Release

 

PRESS RELEASE

Ten cylinders. 600 HP. The Abt R8 5.2 FSI

These figures make the hearts of sports car drivers beat faster: 600 HP (441 kW), acceleration from 0 to 100 km/h in just 3.8 seconds, top speed of 322 km/h. The car to which these impressive performance figures belong is the ABT R8 5.2 FSI. Its V10 engine draws plenty of power from its large 5,204 cubic centimetre capacity – all the more if ABT POWER gives it an extra boost. 75 extra HP or 55 more kW provides a powerful trust at all speeds as well as increasing the torque.

The fact that the medium-engine super sports car becomes a winner on any track is not just due to its excellent performance characteristics, but also the perfectly coordinated bodywork package. It has been designed by the DTM crew of ABT Sportsline according to the latest motorsport knowledge, including the use of high-end carbon materials. The focus was above all on the optimum distribution of weight and a systematic light-weight construction. ”The 600 HP is not just intended to exist on paper, but also be available on the road”, says Christian Abt. At the same time the ABT R8 thereby looks extremely dynamic. The front spoiler, side sills and rear apron outline the bodywork and give it a more powerful presence even when at a standstill. They form one unit with the distinctive rear wing and the typical ABT 4-pipe exhaust system.

The super sports car is presented on BR-type 20-inch wheels which suit the classic design. The ABT R8 5.2 FSI is a design milestone and is of course very, very fast. This is because the 600 ABT horsepower contain, what the dynamic design of the car promises.

Annonser