Väth V63RS


Jag har under de senaste dagarna gått och tänkt på trimföretaget Brabus. Det var främst när jag uppmärksammade att de gått ut med prisupggifter för Brabus Bullit, baserad på Mercedes-Benz C63 AMG, som jag återigen fascinerades över deras fantastiska prestandalyft och även hur pass duktiga de är på att inte överstilisera bilarna utvändigt. I dessa tankar korsade jag en artikel om det tyska och relativt okända tuningföretaget Väth. De har nämligen anslutit sig till en rad andra gällande trim för Mercedes-Benz.
Troligen en av de svårare marknaderna då de redan finns en hel del etablerade och mycket skickliga företag, för att nämna några; Project Kahn, Carlsson, Kleemann och fler därtill. Av att döma från dess utseende så har de klarat sig bra i mina ögon. Är det något jag har svårt för är det överhypade styling-kit. Jag måste till och med tillägga att de ser riktigt bra ut, håller kvar mycket av den befintliga designen och lägger på en egen touch, lite diskret och stilfullt. Nog om det, det som säkert tilltalar desto fler är vad Väth gjort för arbete under huven. De ursprungliga 457 hästarna har de piskat upp till 585 hk och maximalt vridmoment har gått från 600 Nm till 690. Det gör att man i denna bil kan få mätarna att snurra ändå upp till 202 mph, motsvarande ~325 km/h, nå uppgifter om ändrade egenskaper från 0-100km/h är angivna så vi får anta att det står kvar vid 4.5 sekunder.

Även om nu Brabus Bullit är ett strå, eller par strån, vassare så är det lite skillnad även i pris. Då det inte handlar om att lira in en V12:a och bygga vidare så är Väth’s variant ett par slantar billigare. 125 000 euro får man hosta upp för att få en sådan här, en lite mer lättsväljd summa kontra Brabus Bullit som ligger runt 500 000 euro… Inom kort kommer även ett inlägg om just Brabus Bullit.

Källa: emercedesbenz.com

