Porsche Boxster RS 60 Spyder



Vissa av er har kanske missat det, andra utav er inte, hur som helst så firar Porsche 60-årsjubileum i år. Nu kanske ni hoppar ur stolarna och tänker att det där är ju helt fel ”Porsche grundades faktiskt 1931”. Både ja och nej. 1948 är det år som gäller som födelseår när man eftersöker det märke vi idag associerar med Porsche. Det var nämligen 1948 som Porsche 356 blev licenserad för att köra på vanliga vägar.

I samband med detta har man även tagit fram en jubileumsmodell (även om det nu var ett tag sedan den presenterades), Porsche Boxster RS 60 Spyder. Den har låtit sig inspirers av den legendariska Porsche 718 RS 60 Spyder, från 1960. Denna modell blev även känd då den tog hem totalvinsten under 12-timmarsloppet på Sebring International Raceway.

Den ursprungliga, 718 RS 60 Spyder, hade en 1,6 liters motor som gav ifrån sig 160 hk vid 7 800 rpm. Då bilen endast vägde 550 kg så kom man, vid maxning på femmans växel, upp i ungefär 225 km/h. Vad har då hänt på 48 år? Boxster RS 60 Spyder är baserad på Boxster S’en och kommer med en 3,4 liters motor där man pressat ut 303 hk vid 6 250 rpm. Därtill har man ett maxvrid på 340 Nm. Bilen har i princip ökat sin vikt till det tredubbla vilket ger 1 430 kg. Från stillastående tar det då 5,4 sekunder för att nå 100 km/h. När man sedan ger järnet på sexans växel når man ett topphastighet på 274 km/h.

Utseendemässigt är bilen lika vackert utformat som dess föregångare; lackad i silvermetallic och med röd läderklädsel. Det kan nog mycket väl vara en av de mest tilltalande kombinationer en bil kan fås i. Även om ni håller med mig om detta eller ej, så blir det inte överdrivet enkelt att få tag i en. Endast 1960 tillverkas, så det gäller att vara kvick och ha tur. Vid direkt valutaöversättning ligger priset på ungefär 550 000 kr, i basutförande. Då Sverige av någon oklar anledning oftast ligger lite dyrare än exempelvis Tyskland och USA så kan man lägga på ett par tusenlappar för att hamna på mer realistisk prislapp…

Annonser