Audi TT-S / TT 2.0 TDI


Som sagt, Audi verkar spotta ut nyheter i detta skede. Idag gick de officiellt ut med två nya versioner av deras mindre sportbil, TT.

Dels har man lagt till ett S, mer känt som det näst värsta alternativet hos de olika Audi-modellerna, TTS. I grunden är det deras 2.0 TFSI-motor som de nu har pumpat ut 272 hk och ett vridmoment på 350 Nm. Med andra ord betyder det att det är rätt bra i den lilla rackarn och i siffror betyder det bland annat att man från stillastående når 100 km/h på 5,2 sekunder. Priset för TTS börjar på motsvarande 44 900 euro. Vill man köra med öppen himmel så får man lägga till ett par tusenlappar, närmare bestämt börjar den på 47 750 euro.

Till det andra alternativet, TT 2.0 TDI. Faktum är att det blir det första diesel-alternativet i TT-serien. Givetvis blir det inte samma effekt som i TTS:en, men alltför illa pinkat är det ändå inte. 170 hk och 350 Nm blir vad man får nöja sig med om man vill åka på diesel. Lägg på lite drygt 2½ sekunder så har du hur lång tid det tar att gå från 0 till 100 km/h. 7,2 sekunder tar det för att vara lite mer precis. Lite sämre drag men bra mycket bättre bränsleekonomi. Dessutom så blir inte plånboken lika lätt som efter ett TTS-köp. 34 850 euro för coupén och 35 900 euro för cabrioleten. Anledningen till att jag skriver enbart i euro är att Sverige har en förmåga att lägga på ett par slantar efter ren valutaöversättning.

Audi TT är en trevlig bil för den som vill ha en sportbil utan att tömma hela bankkontot. Besök din närmsta Audi-handlare för att ta den på en åktur så här i vårsolen.

Annonser