BMW M3 Cab


Aningen sent om sider, fast ändå inte. BMW M3 har nu lanserats som cab. Lika fantastiskt snygg som coupén, fast med nedfällbart plåttak. Finns det någon direkt anledning till att inte köpa cab:en framför coupén? Visst, den kostar ett par kronor mer, men den som ändå har pengar för att köpa en M3 bör väl inte ha problem att götta till det lite extra? Det som man möjligen kan ta till ståndpunkt är att cab:en har ett aningen sämre chassi, inte lika vridstyvt som hos coupén, eller sedanen för den delen. Givetvis är det samma motor som döljer sig under huven som hos dess ”tvillingsyskon”. Det innebär alltså 420 hk, 400 Nm och en 0-100 km/h på 5.1-5,3 sekunder, beroende på växellåda. Priset för cabrioleten börjar på 717 000 sek, jämfört med sedanen, 631 000 sek, och coupén 648 000 sek.

Vem som går och köper sedanen förstår jag inte riktigt då den, enligt min mening, inte är lika estetiskt tilltalande som coupén. Något som däremot är säkert är att de där extra ~70 000 kronorna känns väl spenderade när vårsolen värmer från ovan där du åker i din nedcabbade M3:a…