Konceptbilar


Konceptbilar, eller prototyper om man så vill, har funnits med oss sen x antal år. Syftet har varit att visa upp nya designer eller teknologier under motormässor för att se kunders reaktioner. Efter ett antal år av plågande har mina reaktioner stigit mig över huvudet, jag har fått nog. Jag skulle kunna ta det så långt som att säga att jag i 99% av fallen hatar konceptbilar. Ofta har de, oavsett biltillverkare, en likhet, en strävan mot nåt rymdaktigt. Det är till stor del på grund av detta som jag hatar konceptbilar. De är extrema till den grad att det knappt finns något som går vidare till produktion. Fälgarna är superextrema, inredningen helt orimlig och utseendet förjävligt. Varför lägga ner tid och pengar på att ta fram något som inte kommer produceras? I många är det till och med bilar som inte ens liknar den produktionsbil som de tänks vara prototyp för. Nedan följer ett par bilder på konceptmodeller, först ett par vidriga varianter och längre ned på de som jag tycker är bra koncept. Det som jag definerar som bra konceptbilar är sådana som är ett förstadie till såsom bilen verkligen kommer se ut, mer realistiska med andra ord, en vettig prototyp. Förmedla gärna era åsikter om så önskas.

De vidriga konceptmodellerna

2007-mitsubishi-double-shotz-concept-front-and-side-1280x960.jpg
Mitsubishi Double Shotz Concept

2008-chrysler-ecovoyager-concept-side-angle-top-1280x960.jpg
Chrysler EcoVoyager Concept

2008-dodge-zeo-concept-side-angle-speed-1280x960.jpg
Dodge Zeo Concept

2008-dodge-zeo-concept-rear-and-side-speed-1280x960.jpg
Dodge Zeo Concept

De trevliga konceptmodellerna

2006-lamborghini-miura-concept-f-1280x960.jpg
Nya Lamborghini Miura Concept

2006-lamborghini-miura-concept-ra-1280x960.jpg
Nya Lamborghini Miura Concept

vw_scirocco_01.jpg
Volkswagen Scirocco Concept

vw_scirocco_03.jpg
Volkswagen Scirocco Concept

48737_450.jpg
Peugeot 308 RCZ Concept

48739.jpg
Peugeot 308 RCZ Concept

Nu när ni har lite kött på benen angående olika typer av konceptmodeller, säg som det är, jag har helt obestridigt rätt.

