Mercedes-Benz SL63/SL65 AMG


Då har det blivit dags för en uppdatering angående Mercedes nya SL-klass. Det är nämligen som så att de nu har tillkännagivit amg-modellerna för denna serie. Såsom föregående generation släpps de i två varianter, SL63 och SL65.

Utseendemässigt så finner vi amg-serien snäppet aggressivare än dess jämlike utan amg-betäckning. Om vi börjar att titta på fronten så är det möjligen inga markanta skillnader. Den främsta skillnaden är gälarna på sidan av kofångare för ökad kylning samt den svarta listen under kylaren på SL63:an. Tar vi och vrider bilden lite och tittar på sidan finner vi ett annorlunda utseende på sidoventilerna bakom de främre hjulhusen samt sidokjolar nedtill. Den största skillnaden i utseende hittar vi om vi vrider bilden ytterliggare ett par grader för att ta en titt baktill. Dels har vi de klassiska ovala avgasrören som sitter i par på vardera sida samt det svarta maskulina utseendet på bakpartiet med formgiven för ökad ”donwforce”. Upptill finns även en liten spoiler för samma syfte. Givetvis sitter det AMG-fälgar på däcken som finns i stjärnformad dubbeleker på 19″ samt en variant med trippeleker, även denna 19″.

sl-63-amg-and-sl-65-amg-front-angle.jpg
SL63 & SL65 AMG Framifrånsl-63-amg-and-sl-65-amg-rear-angle.jpg
SL63 & SL65 AMG Bakifrån

Öppna dörren och låt den sobra interiören smaka. Den nya amg-ratten, speciellt utformad för ultimat grepp med paddlar bakom för smidig växling. Vid mittkonsolen hittar vi karbonfiber och knappar för de olika inställningarna till växellådan. Även stolarna är special för amg-modellerna, rutmönstersydda med elektriskinställnin, värme och minnesfunktion.

sl-amg-interior.jpg
SL-Klass AMG Interiör

Man säger att denna generations SL är den sportigaste SL-serien någonsin, vilket talar för en del av både dess utseende och vad som finns under huven. När vi är inne på den banan så kan det vara lägligt att då berätta vad som erbjuds i prestanda. Bland annat så har man en nyutvecklad växellåda, AMG Speedshift. En sju-växlad sportlåda som har direktkoppling till drivhjulet för att tillsammans med en dubbelkoppling erbjuder en funktion kallad Race Start för en ultimat körupplevelse. Börjar vi med SL63 så har vi en 6.3 liters V8 som levererar 525 hk och ett vrid på 630 Nm. Detta i samarbete med den nya växellådan skjuter iväg bilen 0-100 km/h på 4.6 sekunder. Dock har de satt en elektronisk hastighetsbegränsning på 250 km/h.
Tar vi klivet upp till SL65:an så erbjuds istället ett 6 liters V12 biturbo som pressar ut 612 hk och massiva 1000 Nm. Detta minskar 0-100 km/h tiden med 0.4 sek och tar alltså 4.2 sekunder.

sl-amg-engine.jpg
Övre SL63 V8, nedre SL65 V12 

Dessa bilar kommer givetvis inte utan kostnad. Priset för SL63 ligger på lite drygt 145 200 euro, vilket motsvarar ungefär 1,4 miljoner SEK. För att få den mer kraftulla SL65:an så får man hosta upp ca 221 500 euro, lite drygt 2,1 miljoner SEK. Man brukar säga att det som skiljer pojkar från män är priset på deras leksaker. För en yngre pojke kan man tänka sig att priset för en Mercedes-Benz leksaksbil ligger på 500 SEK…

Källa: Mercedes-Benz

Annonser