Saab Turbo X


Var helt enkelt tvungen att tillfället i akt då jag såg en gigantisk poster i brevlådan med titeln ”Det är bara 175 personer som behöver läsa texten på den här postern”. Vad titeln anspråkar på är det faktum att endast är 175 exemplar av Saabs specialutgåva av 9.3an hamnar i Sverige. Varför denna utgåva kan man då fråga sig? Jo det är nämligen som så att för lite drygt 30 år sedan rullade Saabs första turbobil ut från fabriken. Detta har man då gjort ett jubileum av och därmed släppt en specialutgåva för att visa upp turbotekniken som ligger dold under motorhuven.

Vad kan man då förvänta sig av denna utgåva? En 2.8 liters V6 som de lyckats pressa ut 280 hk ur, vilket är en ganska bra bedrift om man ska vara ärlig. Till det kan man även räkna till sig ett vrid på 400 Nm. Förutom dessa egenskaper så finns det en och annan sak som skiljer Turbo X’n och en vanlig 9.3 Aero åt. Dels släpps Turbo X endast i en färg, Jet black. Man hittar även ett betydligt sportigare, och snyggare, bakparti med markanta romb-formade avgasrör och rejäla 18-tumsfälgar. Likaså framtill finner vi snäppet aggressivare utseende, man skulle kunna säga som så att det är en 9.3 Aero på anabola. Öppnar vi dörrarna och kikar in finner vi inga märkvärda ändringar, åtminstone inga som är värda namnet. Det är dessutom inte det man lägger mest fokus på, här handlar det om vad de utanför ser, det unika. Om vi då tar en titt på det ekonomiska, priset börjar på 409 900 SEK, en ganska saftig summa för att vara en Saab. Man kan då fråga sig om det är värt lite drygt 75 000 kr extra för att gå från de 250 hästarna, som 2.8 liters aeron ger, till 280, samt få ett par extra detaljer utseendemässigt? Om man har en förkärlek till Saab och dessutom vill ha någonting unikt så är svaret utan en större tankeställare, ja. Dock får man lägga på ett kol då det som sagt endast blir 175 st som kommer till Sverige. 

saab_turbo-x_122_1024x768.jpg
Saab Turbo X – framifrån

saab_turbo-x_123_1024x768.jpg
Saab Turbo X – bakifrån

Annonser