En simpel tanke


En tanke slog mig under förra året, den lyckades bita sig fast på ett eller annat sett och slog mig härom dagen igen. Jag tänkte på grund av detta då delge er med min tanke. Det handlar om det italienska bilmärket Alfa Romeo. Ett märke som för de flesta går relativt anonymt, en vanlig bil men som på något vis ändå inte syns alltför ofta. Det som då slog mig angående detta bilmärke är att många bilentusiaster har en viss kärlek till denna italienare. Skulle till och med kunna ta det så långt som är man intresserad av sportbilar och till viss del bilar rent allmänt så gillar man Alfa Romeo. Detta är ett faktum vill jag nästan påstå. Gillar man verkligen bilar, så gillar man också Alfa. Konstigt kanske många tänker då de associerar märket med ”vanliga trista bilar”. Men ack så fel ni har. Ta bara en titt på denna Alfa Romeo Brera:

brera.jpg

Att kalla denna bil ful, finns inte. De tre runda lyktorna som bildar en enhet är genomgående fantastiskt stilig, hela fronten är ett mästerverk enligt konstens alla regler. Ett andra alternativ är då denna bil:

147.jpg
Precis, Alfa Romeo 147. Ett trevligt alternativ i golf-klassen enligt mig. Inte heller denna kan man klandra för att ha ett fult yttre? Nej, ni börjar nog förstå vart jag vill komma. Alfa Romeo har en mycket trevlig design som väldigt få INTE tilltalas av. Tacksamt nog för de som är ute efter lite mer kraft så kan vi inom en relativt kort framtid förvänta oss att se denna bil som ett alternativ:

8ccompfront.jpg

8ccomprear.jpg

8ccomptop.jpg

Alfa Romeo 8C Competizione heter den och beräknas vara i produktion 2009. Ni som inte tilltalas utav denna bil har antingen en skev bild av hur en bil ska se ut eller lider utav en oförklarlig sjukdom. Ni får mer än gärna i sådana fall utförligt beskriva vad som inte ser bra ut på denna bil. Så, nu vet ni varför Alfa Romeo är ett bilmärke som förknippas med kunnande och som därtill ligger som ett litet kärleksbarn till oss bilentusiaster.

